Een boek schrijven is 1 ding, maar een boek promoten… dat is andere koek!
Als beginnende schrijver denk je helemaal niet aan de verkoop van je boek. Integendeel, je bent volledig gefocust op het schrijven van je manuscript en alles wat daarbij hoort. Ook het feit dat je boek door een uitgever wordt gepubliceerd geef je een goed en veilig gevoel.
Maar dit is nu net het gevaar! Het is een "vals" gevoel.
Ondertussen weet ik wel beter en sta ik voor een grotere uitdaging dan het schrijven van een manuscript… "hoe ga ik dit aanpakken?"
Er wordt van je verondersteld dat je "ambassadeur" van je boek wordt.
Ja… hoe ga ik dit aanpakken?
Na het lezen van raadgevingen van verschillende experts in het domein van boekmarketing heb ik begrepen dat ik in eerste instantie mijn netwerk hoe dan ook moet uitbreiden. Hierbij speelt social media een voorname rol.
Ook persberichten, webteksten, postings op social media, blogs, uitnodigingen voor de boeklancering (+ reminders) zijn aan de orde. In deze items moet ik tijd investeren.
Dus eerst op social media mikken!
Via social media moet ik een vertrouwelijke relatie opbouwen met mijn potentiële lezers en fans. De kunst is om mijn volgers op social media naar mijn blog en andere sociale platforms te lokken, waar zij betrokken worden in het ontwikkelingsproces van mijn bundel. Ik wil een vertrouwensrelatie opbouwen waarbij de toekomstige lezers interactief - door reacties te plaatsen - meehelpen in de productie van mijn bundel. Zoals feedback geven op de cover die nog in ontwikkeling is, feedback geven op de inhoud ( hiervoor zal ik in de toekomst teksten publiceren die in de gedichtenbundel zijn opgenomen ).
Het begin van mijn boekmarketing
Ondertussen ben ik bezig om mijn sociale platforms/ netwerken uit te werken.
Bedoeling is om deze bij het groot publiek vanaf nu kenbaar te maken en de potentiële lezers te betrekken bij het ontwikkelingsproces van de bundel.
Ik vertrek vanuit een centraal platform (mijn
persoonlijke blog) en van daaruit zal ik steeds verwijzen naar de 3 andere
platforms, zijnde:
- LinkedIn
- de auteursblog bij de uitgever
- Facebook.
Hierbij de link van mijn persoonlijke blog. Onderaan de "home pagina " verwijs ik naar de 3 platforms.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten