Een originele cover ontwerpen is geen sinecure. Nadat het eerste ontwerp door Walter Vannetelbosch werd ingediend werd deze onderworpen aan een feedback van enkele kritische geesten.
Hieruit bleek dat het concept goed werd onthaald, vooral omdat de connectie met de inhoud van de dichtbundel symbolisch treffend werd voorgesteld. Ja, de lezer moet wel even stilstaan bij de afbeelding om de verbinding te kunnen maken tussen de cover en de inhoud van de bundel. Maar een aandachtige lezer zal deze wel vlug kunnen leggen omdat de flaptekst deze bevestigt.
Om terug te komen op het eerste ontwerp. De figuur van Mickey Mouse mocht niet gebruikt worden omwille van copyrights. Na een "creatief denken" tussen mijzelf en Walter werd er geopteerd om een "nar" te gebruiken. Waarom een nar? Dit zal ik later uitleggen. Voorlopig laat ik jullie even nadenken waarom.
Ondertussen kreeg ik een 2de ontwerp van Walter en ja hoor… dit was voor mij een schot in de roos. Ik had onmiddellijk "de klik". De inzending is nog in een ontwerpfase en moet nu verder ingekleurd worden.
Zijn jullie nieuwsgierig?
Omdat een cover ontwerpen niet evident is, omdat hiervoor toch enige creativiteit nodig is, omdat de artiest hierin veel tijd besteedt… hieronder de volgende tekst.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
De cover
Een cover, je weet wel
niet van een song, neen dankjewel
't is voor een dichtbundel
Geen dertien in een dozijn
Dat mag het niet zijn
Overeenstemmend met de verhaallijn
Originaliteit
Authenticiteit
Een beslissing in alle sereniteit
Denken, denken, amai mijn brein
Eureka, dat is hem, wat een dessin
Mercikes Rodin
auteur: Guy
Geen opmerkingen:
Een reactie posten