Een cover heeft ook een... aandachttrekkende functie. Het moet mooi zijn en de aandacht trekken.
Het geeft de lezers een eerste indruk van mijn gedichtenbundel.
Kortom: in één oogopslag moet het duidelijk zijn waar mijn gedichtenbundel overgaat.
Hoe kan mijn cover de aandacht trekken?
Volgens mij moet de cover voldoen aan de volgende 4
belangrijke criteria:
- het moet passen bij de inhoud van de gedichtenbundel.
- het moet zich kunnen onderscheiden van andere gedichtenbundels in dat genre.
- Het moet de volgende overweging overbrengen " Waarom daagt de auteur om vanuit dagdagelijkse situaties die hij in een tekst giet de lezers uit?"
- het moet "to the point" zijn, niet overdadig.
Mijn opdracht is duidelijk: op zoek gaan naar een originele cover die voldoet aan mijn 4 criteria hierboven.
Overgaan tot actie....
In mijn onmiddellijke omgeving ken ik een paar artiesten die origineel uit de hoek komen. Maar mijn eerste keuze was en is Walter Vannetelbosch. Waarom?
Ik ken het oeuvre van Walter. Overwegend is zijn oeuvre wel zwaar te noemen, maar hij is een kunstenaar om een boodschap in zijn werken te plaatsen en dit was voor mij doorslaggevend. Ook zijn creatief vermogen is in zijn voordeel.
Een brainstorming begon...
Een eerste ontwerp werd ingediend en aan een paar kritische geesten uit mijn omgeving verzonden voor een eerste feedback. Het concept werd goed onthaald. Een terechte opmerking werd aangehaald, namelijk op de figuur van Mickey Mouse berusten copyrights.
Met als gevolg dat er nu aanpassingen moeten gebeuren.
Verdere ontwikkelingen
Het concept van de denkende man van Auguste Rodin blijft behouden.
Afbeelding: een tipje van de sluier
Het concept van Rodin = de denkende man heeft een ballon - waarop de wereld afgebeeld is - in zijn hand. De denkende man stelt zich vragen over de alledaagsheid in de wereld. Hij draagt een zeemanspetje. Dit is een mooie verwijzing naar "reizen" = de wereld ontdekken.
Door één van de "feedbackers" werd voorgesteld om de denkende man minder "ouderwets" voor te stellen en in een modern jasje te steken.
Mickey Mouse wordt vervangen door een "nar". Waarom een nar? De Nar* is humoristisch, geestig, instinctmatig en soms ook infantiel (waarmee hij op het Onbevangen Kind lijkt, maar dan zonder angst). De Nar is de danser die alles wat in ons leeft tot uitdrukking brengt en daarmee het leven verlicht. Hij is de asceet, de verlichte geest, de onthechte. De Nar leert hoe je kunt relativeren en loslaten. Hiermee verwijst de nar die naast de denkende man zal voorgesteld worden naar het leren relativeren van het alledaagse leven. Hiermee wordt de positiviteit in ieder van mijn teksten uitgebeeld.
bron: De Nar
Geen opmerkingen:
Een reactie posten