Niet evident!

 


Een engagement - zonder verplichtingen - maar wel noodzakelijk dat door de uitgeverij wordt aangehaald is: een "ambassadeursrol" vervullen. Omdat ik de enige ben die deze rol kan vervullen.

 

Bij het eerste contact wordt dit vermeld maar je staat op dat moment niet stil bij de invulling ervan. Je hebt enkel oog voor je manuscript. Naarmate het proces vordert en het manuscript goedgekeurd is voor publicatie word je geconfronteerd met de vraag "Hoe moet ik nu mijn boek promoten?".

 

Nu moet je concreet deze ambassadeursrol uitvoeren.

 

Een eerste stap is... je eigen netwerk benaderen. Wat op zich niet zo moeilijk is.

 

MAAR... en dan?

 

Nu moet je buiten je eigen netwerk contacten leggen. Als auteur ben je totaal onbekend.

 

Je denkt aan persberichten! Dit verondersteld dat je lokale journalisten moet contacteren om een perslijst op te stellen. Waar ga je deze lokale journalisten vinden? Via Google tik je dan in het zoekvenster "perslijst en dan 1 na 1 de namen van de omliggende steden waar je woont".  En ja, na wat zoeken vind je perslijsten. Aan de hand van deze perslijsten ga je na welke lokale journalisten - van de verschillende media - je moet contacteren en belangrijk zijn voor je perslijst. Naar tientallen verstuur je een verzoek om hun e-mailadres te mogen gebruiken voor je perslijst. Weinigen reageren. Je bent al tevreden als er al iemand een positief antwoord geeft. Dus je blijft verder zoeken naar lokale journalisten die een persbericht willen ontvangen. Dit is een opdracht dat je met veel geduld moet uitvoeren en waarvoor je zeker de moed niet mag laten zakken.

 

Je denkt ook aan proza/poëzie recensenten. Waar ga je deze vinden? Ook hier is Google weer je helper in nood. Het is zoeken en nog eens zoeken. Want deze recensenten zijn te vinden bij de "klassieke boekrecensenten - genre poëzie ", bij de boekbloggers en bij Youtube. Dit heb ik ondertussen al kunnen uitpluizen. In iedere categorie moet je dan nog eens die recensenten vinden die enkel over literatuur/poëzie recensies schrijven. Een hele opdracht.

 

Je moet ook nog eens je kenbaar maken op literaire platforms (Facebook-groepen, LinkedIn, etc... ). Je dient literaire teksten in, je probeert deel te nemen aan literaire wedstrijden.

 

Je denkt na welke lokale contacten je gaat leggen om je boek - in een latere fase -  te promoten zoals boekhandels in eigen en omliggende gemeenten, bibliotheken in eigen dorp en omliggende dorpen.

 

Je maakt een boektrailer, wat ook een uitdaging is. Je moet deze boektrailer kenbaar maken.

 

Je start een eigen blog handelend over het ontwikkelingsproces van je boek.

 

Je zoekt een originele cover voor je boek.

 

 

Een "ambassadeursrol" vervullen is een full time job met veel  nieuwe uitdagingen.

 

We zien wel waar wij uitkomen!

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Homepage

Intro   De teksten die in de bundel zijn opgenomen, zijn geschreven vanuit de leefwereld van de auteur. Toch hebben ze de duidelijke...

Populaire verslagen