Het is zover!
Het boek is persklaar gemaakt. Binnenkort ontvang ik het eerste exemplaar in handen. Dat is natuurlijk een spannend en ontzettend leuk moment!
Daar ik aan de uitgeverij gevraagd heb om het boek pas op 27 november 2023 op de markt te brengen, ben ik ondertussen druk bezig met de marketing van het boek, zijnde:
- recensenten vinden die de bundel willen recenseren. Wat absoluut niet evident is. Dit is een dagelijkse bezigheid. Velen weigeren. Is dit een instelling van recensenten om onbekende auteurs die daarbovenop hun boek uitgeven via een POD uitgeverij (Printing On Demand) i.p.v. een reguliere uitgeverij stante pede te weigeren? Tot hiertoe is er 1 recensent die bereid is om de bundel te recenseren. Ik ben deze persoon heel dankbaar (ongeacht de recensie).
- een perslijst aanleggen. Deze krijgt vorm. Ik heb toch een
5-tal regionale journalisten (waaronder 1 Nederlander) kunnen contacteren die
bereid zijn om een artikel te wijden aan het verschijnen van de bundel.
Uiteraard heb ik ook vele andere perscontacten opgegeven, maar hiervan ben ik
niet zeker of zij het persbericht zullen/willen publiceren.
- het ontwerpen en het laten drukken - op eigen kosten - van promotiemateriaal zoals flyers, boekenleggers en posters. Deze zullen gebruikt worden voor de plaatselijke promotie zoals bij boekhandels, bibliotheken, etc…
- het neerleggen van een depotverklaring bij de Koninklijke Bibliotheek van België (KBR). Als Belgische auteur is dit verplicht.
Nochtans het uitgeven via een POD-uitgeverij heeft wel voor beginnende auteurs voordelen.
Bij een boek dat geschikt is voor een grotere doelgroep en geaccepteerd wordt door de POD-uitgever is de vorm waarbij een aantal taken door de uitgever worden verricht een prima manier. De voordelen daarbij zijn dan meestal onder meer:
- Niet zelf dragen van financiële risico’s.
- Verzorging van ISBN.
- Opmaak van binnenwerk en omslag.
- Inzending Depot Nederlandse Publicaties Koninklijke Bibliotheek.
- Verzorging van verkoop distributie en administratie.
- Verkoop via diverse boekhandels en internet.
- Promotie naar media en verzending recensie-exemplaren
Geen opmerkingen:
Een reactie posten